Slide 1

bertwinkelbuiter.nl

Slide 2

bertwinkelbuiter.nl

Slide 3

bertwinkelbuiter.nl

Slide 4

bertwinkelbuiter.nl

Slide 5

bertwinkelbuiter.nl

Slide 6

bertwinkelbuiter.nl

vorige
volgende
Garuda
logo garuda indonesia
garuda model
skyteam
Garuda
hk Garuda Head Office
Garuda
Garuda Head Office
Garuda Indonesia (PT Garuda Indonesa (Persero) Tbk) is de nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië. Thuishaven is de luchthaven Soekarno-Hatta International Airport in Tangerang Jakarta. Sinds 2007 is deze maatschappij samen met alle andere luchtvaartmaatschappijen uit Indonesië op de Europese zwarte lijst gezet, waardoor het voor Garuda Indonesia niet mogelijk was om naar Europa te vliegen. Sinds 2009 (twee jaar later) is Garuda Indonesia samen met 3 andere luchtvaartmaatschappijen uit het land uit deze lijst gehaald. Twee jaar hiervoor ontving de luchtvaartmaatschappij de IATA Operational Safety Audit (IOSA) certificaat van IATA, dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij voldoet aan alle internationale veiligheid standaarden. Garuda behoort in de lijst van 4 sterren luchtvaartmaatschappij van Skytrax.

In 2014 is Garuda Indonesia lid geworden van de alliantie Skyteam.

De geschiedenis van Garuda Indonesia is nauw verweven met die van de Republiek Indonesië. In het voormalige Nederlands Indië werden vanaf de jaren twintig luchtverbiningen onderhouden door de KNILM, deze verbindingen kwamen te vervallen na de Japanse bezetting.

Na de Japanse capitulatie werd het luchtverkeer in eerste instantie uitgevoerd door een militaire organisatie, de Netherlands Indies Governement Air Transport (NIGAT).

Tegelijkertijd brak de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd uit, gekenmerkt door het uitroepen van de Republik Indonesia in 1945. De staatsorganisatie van deze voorloper van de moderne Indonesische staat was vooralsnog niet uitgerust met veel middelen, maar had wel al een rudimentaire luchtmacht, de Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara (TNI-AU), maar nog geen civiel luchtbedrijf. De koloniale overheid probeerde in de tussentijd weer een civiel luchtbedrijf op gang te krijgen; eerst met een papieren heroprichting van de KNILM, maar vanaf 1 augustus 1947 werd al het civiele luchtverkeer in de Indonesische archipel ondergebracht in een dochterondernemening van de KLM, het KLM Interinsulair Bedrijf.

De onafhankelijkheidstrijd woedde ondertussen door, en de Republikeinse regering kocht met in 1948 op Atjeh verkregen giften, (120.000 Maleise dollar en 20 kg goud) een Douglas DC-3 en gebruikte deze voor civiele doeleinden. Het toestel werd geregistreerd onder de naam Dakota RI-001 Seulawah, vernoemd naar een berg in Atjeh. Na Operatie Kraai werd dit toestel ingezet als deel van een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij: Indonesian Airways.

Aan het einde van 1949 werd een triomfvlucht uitgevoerd van Jogjakarta naar Jakarta met aan boord de eerste president van de nieuwe republiek: Soekarno. Die gebeurtenis wordt officieel aangehouden als de oprichtingsdatum van de luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia, die haar eerste vlucht onder die naam uitvoerde op 1 maart 1950.

De vloot van Garuda Indonesia groeide uit tot 53 vliegtuigen in 1959 en bestond uit 20 DC-3/C- 47's, 8 Convair CV-240, evenveel van het type CV-340, drie CV-440's en 14 De Havilland Herons.

stoel garudagaruda

De vloot van vliegtuigen, in alfabetische volgorde, van de maatschappij:
 
 
 
logoairportonder